Książki

O tomie: Kiedy Tomas Tranströmer opublikował swoją debiutancką książkę „17 wierszy”, miał 23 lata. Był rok 1954, świat patrzył z niepokojem i nie bez pewnej nadziei na Moskwę – zastanawiano się, czy śmierć Stalina złagodzi okrucieństwo Kraju Północy.

Maciej Woźniak ur. 1969, poeta, felietonista muzyczny i literacki. Autor siedmiu książek z wierszami oraz współautor albumu foto-poetyckiego o Wiśle. Mieszka w Płocku.

Wydanie I, 2010 Format: A5 (145 x 205 mm) ze skrzydełkami Okładka miękka, foliowana Stron: 52 Redakcja tomu: Maciej Melecki Posłowie: Edward Balcerzan Biblioteka Arkadii – pisma katastroficznego, tom 46 ISBN: 978-83-923755-96-2 cena: 20 zł.

Mimo istniejących od 2003 roku szczegółowych opracowań całej spuścizny literackiej Wojaczka – zawartych w katalogu wydawniczym Biblioteki Ossolineum we Wrocławiu – z których dość jasno wynika, że pozostało wiele utworów nieznanych, nie pojawiły się żadne

Najważniejszą, uderzającą wręcz, cechą „Wagarów” jest śmiałość nowatorskich założeń wyzbyta jednak doktrynerstwa wczesnej awangardy początków XX wieku. Wirpsza odwołuje się do koncepcji „dzieła otwartego” Umberto Eco jeszcze przed datą wydania polskiego przekładu książki włoskiego pisarza, w której została ona wyłożona.

Witold Wirpsza w swoich niepoetyckich rolach rozpoznawalny był głównie jako tłumacz z języka niemieckiego. Do jego prozy, jak i zresztą do poezji, szybko przypięto etykietę trudnej, hermetycznej, eksperymentalnej. Klucza przede wszystkim poetyckiego szukano do lektury zarówno opowiadań i powieści (Pomarańcza na drutach, Wagary, Morderca) jak i prób dramatycznych (Tantal, Kreator). Jako eseista znany był za […]

Przy wyborze tekstów, które weszły w obręb niniejszego tomu, kierowałem się przede wszystkim kryterium daty ich publikacji do roku 1956. W mojej intencji była prezentacja utworów z jednej strony reprezentatywnych z punktu widzenia historycznoliterackiego i ważnych dla rozwoju twórczego samego Wirpszy. Z drugiej strony – zależało mi, aby czytelnik otrzymał przede wszystkim zbiór tekstów, które […]

W roku 1965 ukazały się dwie książki Witolda Wirpszy: zbiór szkiców pt. Gra znaczeń nakładem Państwowego Instytutu Wydawniczego oraz, w Czytelniku, tom poezji pt. Drugi opór, gromadzący utwory z lat 1960-1964. Motywem konsekwentnie obecnym od samego początku w recepcji poezji Wirpszy, podobnie jak intelektualizm czy konceptyzm, jest jej wymiar moralistyczny. Nazywany był „poetą wielkiej pasji […]

Na tom składają się utwory napisane pomiędzy wiosną 1973 roku (tytułowy cykl Apoteoza tańca) a 12 listopada 1975 roku, którą to datą, z dopiskiem „na własne imieniny”, opatrzył autor zamykający zbiór tekst pt. I runęło. Większość wierszy powstała w Berlinie, w miejscu stałego zamieszkania Wirpszy po roku 1971 i po decyzji o pozostaniu za granicą. […]

Wydanie I, 2005 Format: 125 x 195 mm ze skrzydełkami Okładka miękka, foliowana Stron: 78 Redakcja tomu: Krzysztof Siwczyk Biblioteka Arkadii – pisma katastroficznego, tom 15 ISBN: 83-919112-3-3 nakład wyczerpany

Wybór, układ, redakcja i przedmowa: Wacław Tkaczuk   Zasłużone zainteresowanie i uznanie, jakie wzbudziły tomy „Ostatnie wiersze” i „Halsem”, to główny i wystarczający powód, aby udostępnić teraz inedita poetyckie Pawła Targiela, czyli wiersze, które zostały napisane „przed” i „po”. Tytuł „Ostatnie wiersze”, dość przekorny jak na debiut, zyskuje w tych okolicznościach wiarygodność w wymiarze materialnej […]

Wydanie I, 2007 Format: A5 (145 x 205mm) ze skrzydełkami Okładka miękka, foliowana Stron: 88 Redakcja tomu: Krzysztof Siwczyk Biblioteka Arkadii – pisma katastroficznego, tom 27 ISBN: 978-83-923755-8-6 cena: 13 zł.

Wduszenie jest świetne i świeże bez dwóch zdań. Dawno nie czytałem wierszy naładowanych tak dużą energią języka, wyobraźni, żywych problemów. Odczuwanie i myślenie poetyckie przebija się przez bożka niemożności – niemożności pisania według głębokiego siebie i wartości branych na serio. Wiersze Jerzego Suchanka są odważne, pisane przeciw zgodzie na dryfowanie życia osobistego i społecznego. Rwą […]

Zawsze wydawało mi się, że w dobrej poezji coś zadaje pytanie, a ktoś próbuje udzielić odpowiedzi. Pozwolić wybrzmieć temu pytaniu już jest sztuką. Nie mam pojęcia, kto je zadaje, ale Karina Stempel po raz pierwszy udziela na nie swoich odpowiedzi. Być może dzięki temu jest to jej tom najodważniejszy. Andrzej Muszyński   KARINA STEMPEL – autorka […]

Sam tytuł najnowszego tomu wierszy Marcina Sendeckiego 11 przypisów do „22” oraz 33 inne obiekty tekstowe może od razu narzucić siatkę odniesień do konkretnych zapośredniczeń. Wszak stojące w tytule „22” to nic innego, jak tytuł tomu wierszy Sendeckiego wydanego w 2009 roku, zawierającego w przeważającej mierze sonety, który teraz zostaje twórczo rozwinięty jedenastoma „przypisami” w […]

Wydanie I, 2005 Format: A5 (148 x 210 mm) ze skrzydełkami Okładka miękka, foliowana Stron: 80 Biblioteka Arkadii – pisma katastroficznego, tom 18 ISBN: 83-919112-4-1 nakład wyczerpany  

Najnowsza książka Bogdana Prejsa to świat zamknięty: ograniczony murami, ścianami, rantem wanny, rdzą, która pożera świat. Podmiot liryczny, który wie już niemal wszystko (choć wciąż ma odwagę zadać najważniejsze pytanie: „ktoś kiedyś widział miłość?”), wydaje się, wyposażony w tę wiedzę o sobie i życiu, umiejętnie poruszać w labiryncie zdarzeń, ludzi i rzeczy. Jest jednak ograniczony […]

Wydanie I, 2009 Format: A5 (145 x 205 mm) ze skrzydełkami Okładka miękka, foliowana Stron: 80 Biblioteka Arkadii – pisma katastroficznego, tom 34 ISBN: 978-83-60949-52-8 cena: 25 zł.  

Wydanie I, 2012 Format: A5 (145 x 205 mm) ze skrzydełkami Okładka miękka, foliowana Stron: 48 Redakcja tomu: Maciej Melecki Biblioteka Arkadii – pisma katastroficznego tom 72 ISBN: 978-83-60949-02-3 cena: 25 zł.

BOGDAN PREJS (1963). Autor kilku arkuszy poetyckich oraz dwóch tomów wierszy: sms do ludożerców (2009) i ce ha (2012), wydał również parę innych książek, m. in. „Subkultury młodzieżowe. Bunt nie przemija” (2005 i 2010). Mieszka w Mikołowie. Więcej na: www.bogdanprejs.pl. Bogdan Prejs potrafi dosłownie wszystko w wiersz przerobić, gdyż wnikliwie obserwuje najzwyklejsze zdarzenia, uważnie wsłuchuje […]

„Wiersze zebrane” Joanny Pollakówny, tom liczący przeszło 500 stron, rzucają nowe światło na obraz twórczości tej poetki, która choć wydała dwanaście tomików, pozostawała jakby na marginesie tego, co we współczesnej poezji polskiej się działo. Wiersze jej autorstwa pojawiały się w prasie rzadko, a ona sama równie rzadko udzielała się w życiu publicznym czy artystycznym. O […]

Wyobraźnia jest zakorzeniona w otchłani pamięci. Ocalić od zapomnienia – jak napisał Mag Gałczyński. Co jest godne ocalenia? Przede wszystkim rzeczy-ludzkie, miłości, młodości, odchodzenia ku krainom śmierci – poddane nieuchronnemu przemijaniu – biegowi Czasu – od rejonów przeszłości, poprzez ostrze, oka-mgnienie teraźniejszości, ku wykuwanej, a niezbadanej, w istocie trudnej do przewidzenia przyszłości. Przyszłości nie-wiary-godnej.  (fragment […]

Najnowsza, czwarta książka poetycka Tomasza Pietrzaka przynosi obraz współczesnego człowieka, który mimo upływu lat, nieustannie podtruwany jest przez wojenne doświadczenia i wspomnienia przeszłych pokoleń. To człowiek jątrzący się, z niezabliźnionymi ranami, pełen irracjonalnych lęków, uprzedzeń i fobii.   W wierszach poeta analizuje źródła tego stanu. Autor dokonuje dekonstrukcji traum wojennych, których ofiarą lub sprawcą była […]

Twórczość Juliusza Pielichowskiego wyrasta z tradycji trudnej, hermetycznej poezji eksperymentującej ze składniowymi i semantycznymi ograniczeniami języka. Zarazem jednak zawiera ona w sobie potężny ładunek ekspresji – często przepełnionej gniewem, prowokacyjnej i obrazoburczej. Jej źródłem jest przede wszystkim dotkliwie doświadczana cielesność emanująca mroczną erotyką, w której rozkosz splata się ciasnym węzłem z uczuciem fizycznej i psychicznej […]

Wiersze z tomu:   Czereśnie jak krew   tego dnia padał deszcz a ja zrywałem czereśnie przemoczony sześćdziesięciolatek na drzewie musiał budzić uśmiech jak i ty niewiele młodsza zbierająca wargami owoce z moich palców   kropla krwi na wargach   jak czereśnia   * * *    Ukradłem cię tamtemu mężczyźnie   ukradłem cię tamtemu […]

Język poezji Antoniego Pawlaka, z tomu na tom, rafinuje ze zbędnych błyskotek. Otrzymujemy wysokooktanowe zapisy doświadczenia erotyzmu i polityki. Te dwie dominanty tematyczne gwałtownie przyspieszają w każdym wierszu książki. Pawlak zdaje się być dziś poetą reaktywnym, nie stroniącym od ostrego komentarza społecznego. Jednocześnie zachowuje podziwu godną optykę prywatności nie zgłaszającej pretensji do zideologizowanej filipiki tak charakterystycznej […]

Wydanie I, 2009 Format: A5 (145 x 205 mm) ze skrzydełkami Okładka miękka, foliowana Stron: 118 Redakcja tomu: Krzysztof Siwczyk Biblioteka Arkadii – pisma katastroficznego, tom 37 ISBN: 978-83-60949-64-1 cena: 13 zł.

Jeśli ktokolwiek ma wątpliwości, czym jest ludzki umysł i na ile jeszcze jest zdolny zadawać pytania, powinien czym prędzej wejść w najnowszy tom Ewy Olejarz „Mongolski cyrk”. Okazuje się, że ekwipunek poiesis, jaki niosą te wiersze, nie tylko stanowi wyśmienitą pieśń o człowieczych uniesieniach i troskach, trwodze i zachwycie, ale przede wszystkim w niesamowicie oryginalny sposób […]